وبلاگ آپ آی آر

» 6 نکته ساده برای افزایش بازدهی در زمان مطالعه کردن

نحوه مطالعه موثر و یادگیری

این مطلب نتیجه تحقیقات جدید دانشمندان بر روی مغز برای یادگیری موثر و سریع در سال ۲۰۱۹ است. در تحقیقات جدید روشهای مطالعه پیشنهاد شده است که بیشترین کارایی را دارند و کارایی ذهن را به طرز موثری افزایش می دهند.

۱- از نسخه های چاپی استفاده کنید

تبلتها و دیگر وسایل الکترونیک راحت و قابل حمل هستند، اما تحقیقات نشان می دهد که مطالعه کردن با وسایل چاپی سنتی هنوز از امتیاز بالایی برخوردار می باشد. برخی از محققان به استفاده ازعادات تعاملی نظیر کارهای عملی در کنار یادگیری درس، استفاده از ابزارهای دیجیتال و افزایش تجربه دانشگاهی اشاره دارند، اما بیش از ۹۰ درصد از دانش آموزان گفته اند؛ ترجیح می دهند برای مطالعه و کار مدرسه نسخه چاپی داشته باشند تا دیجیتالی. یک استاد روانشناسی دریافت، دانش آموزان برای یادگرفتن موضوع جدید با استفاده از رایانه نیاز به تکرار بیشتری دارند در حالیکه در مورد مطالعه با کتابهای چاپی اینگونه نیست.

۲-گوش دادن به موسیقی

بعضی از متخصصان معتقدند که هنگام مطالعه، سکوت کردن یا گوش دادن به موسیقی تمرکز را بالا می برد، بسیاری معتقدند بازی کردن و گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی  می تواند به دانش آموزان برای بکار بردن بخشی اضافی از مغزشان به آنها کمک کند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید یعنی ولوم را در حد ۱ یا ۲ نگه دارید.

۳- ورزش کردن

تاثیر ورزش بر سلامتی مغز و حافظه و سلامت روان ثابت شده است. مطالعات نشان می دهد که توانایی های ذهنی ما حتی با یک تمرین کوتاه افزایش می یابد، زیرا بدن ما اکسیژن و مواد مغذی را به مغز پمپاژ می کند. همچنین تحقیقات جدید پیشنهاد می کنند که بهترین ورزش یوگا و شناست که بهترین زمان انجام آنها اول صبح یا اول شب می باشد. برای یادگیری یوگا مدیتیشن کلیک کنید!

۴-آرامش

ترس مانع یادگیری می شود. محققان UC Irvine دریافتند که استرس ظرف چند ساعت می تواند آزادسازی هورمون های کورتیکوتروپین را متوقف و فرایند خلق و ذخیره خاطرات را مختل کند. مطالعه را متوقف کنید چند نفس عمیق بکشید، انجام این کار برای کاهش استرس و مطالعه کردنتان کمک می کند. باز هم تاکید می کنیم که ورزش در افزایش آرامش و کاهش استرس بسیار کمک کننده است. اگر استرس دارید با کمک این مطلب آن را به صفر برسانید!

زمان و مکان مطالعه

ممکن است فکر کنید جلسات مطالعاتی دیر یا زود سبب موفقیت تحصیلی تان می شود، ولی باور کنید زمان و مکان مطالعه بسیار موثرتر از مقدار زمانی است که درس می خوانید.

۵- مطالعه در زمان خستگی و استراحت!

مطالعه در زمان خستگی می تواند به مغزتان کمک کند که با شدت بیشتری مهارتهای جدید مانند صحبت کردن به یک زبان خارجی یا انجام یک بازی جدید را یاد بگیرید. حتی اصطلاحی نیز برای آن وجود دارد: یادگیری در خواب. همانطور که فرآیند تقویت حافظه در طول خواب انجام می شود، مغزتان باید هر دو بازسازی و فعال سازی را که نیاز دارد در زمان استراحت به دست آورد. این بدان معنی است که بررسی موضوعات مطالعه قبل از خواب می تواند به یادگیری حتی در خواب کمک کند. یکی از بهترین مواقع برای مطالعه مطالب دشوار، درست قبل از خواب است.

۶- مکان مطالعه را تغییر دهید

تغییرچشمانداز بر یادگیری و قابلیت تمرکز، تاثیر می گذارد. روبرت بجرک معتقد است عوض کردن اتاق برای مطالعه (رفتن به یک مرحله بالاتر از آن و یادگیری خارج از منزل) می تواند هم تمرکز و هم حفظ آنرا افزایش دهد. پیشنهاد می شود یک یا دو روز در هفته را در کتابخانه های عمومی سپری کنید تا شرایط شلوغی را بهتر حس کنید و نهایتا راحت تر بتوانید در شرایط سخت تر تمرکز کنید.

منبع: وبسایت هنرفردی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.