وبلاگ آپ آی آر

» بتن ریزی چیست و شرایط و قیمت آن چگونه است؟

بتن ریزی چیست؟

بتن ریزی یکی از سخت ترین،پر چالش ترین،جذاب ترین مرحله در ساختمان سازی در سراسر دنیاست که در اسکلت فلزی ساختمان به اجرا گذاشته می شود. تا قبل از قرن هجدهم و حتی در اوایل این دهه بتن ریزی کلمه نا مفهومی بود اما در قرون گذشته مصریان از این روش برای ساخت بنا های خود استفاده میکردند و در این زمینه پیشرو بودند. آن ها با استفاده از گچ و آهک یک نوع بتن می ساختند و به همین دلیل ساختمان ها و بنا های مستحکمی با روش بتن ریزی می ساختند.

بتن چگونه درست میشود؟

حتما این سوال برای شما پیش آمده است که بتن چگونه به دست می آید. باید بدانید که بتن از سه جز اصلی سیمان، سنگدانه و آب تشکیل می شود و اگر یکی از این مواد نباشد و مورد استفاده قرار نگیرد، شما نمی توانید به ساهت بتن دست بیابید. با مخلوط کردن این سه ماده به طور دقیق ماده ای به نام بتن تولید می شود و پس از خشک شدن مقاومت بالایی دارد. در بعضی کشور ها برای بالا بردن استحکام جاده ها به جای آسفالت از بتن استفاده می شود که عمر و مقاومت بالایی را داراست اما هزینه بیشتری هم دارد و گران تمام میشود.

بتن ریزی

بتن ریزی چه اهمیتی در فوندانسیون ساختمان دارد؟

بتن ریزی درست و اصولی در اسکلت فلزی ساختمان و حتی در پی و ریشه آن به مقاومت و استحکام ساختمان در برابر فشار و زلزله می افزاید.اما این بخش مهم ترین  پیچیده ترین مراحل ریختن و پای گذاری فوندانسیون است و اگر استاندارد هایی که برای این کار تعریف شده رعایت نشود ساختمان در برابر زلزله ایمنی لازم را ندارد.

شرایط استاندارد بتن ریزی چگونه است؟

ریختن بتن در مرحله بتن ریزی نیازمند چند نکته است که اولین نکته دمای مناسب بتن آماده برای ریخته شدن در لا به لای فونداسیون و اسکلت فلزی بنا است. اگر دمای بتن خیلی بالا باشد بتن دیگر آن استحکام لازم را ندارد و اگرهم دما خیلی پایین باشد موجب یخ زدگی بتن شده و اصلا قابلیت ریخته شدن هم ندارد. چرا که چسبندگی خود را از دست می دهد. اگر در زمان سرما مثلا در زمستان مجبور به بتن ریزی هستید از محلول کلر و نیترات برای جلوگیری از یخ زدگی بهره ببرید البته استفاده از آب گرم هم میتواند کمک کننده باشد اما به دلیل یخ زدن زود تر آب گرم ممکن است زمان برای بتن ریزی کمتر شود اما این راه هم موثر هست. در دمای بالا اگر بتن ریزی کنید احتمال ترک خوردگی، خورده شدن فولاد تقویت کننده، کاهش مقاومت بتن و کاهش یکنواخت بودن بتن شود. در هنگام توقف ریختن بتن بهتر است از صفحات آهنی در کناره بتن استفاده کنید تا آب بندی شوند.

مناسب ترین ضد یخ برای استفاده در بتن ریزی چیست؟

ترکیب کردن ضد یخ در بتن در زمان سرما مورد نیاز است. ضد یخ بتن دارای دو مشخصه است که توجه داشتن به این دو مورد اهمیت فراوانی دارد: اول اینکه میتواند نقطه یخ زدگی آب موجود در بتن را کاهش دهد که باعث میشود آب دیر تر یخ بزند. دوم به عنوان تثبیت کننده مقامت بتن در سرما عمل میکند. قالبا هم در ترکیب ضد یخ ها برای بتن ریزی از کلر یا ضد یخ نیتریک کننده استفاده میشود.

بتن ریزی

نحوه اجرای بتن ریزی سقف و ستون ها

بتن ریزی سقف و ستون ها بعد از بتن ریزی فوندانسیون اجرا میشود و اگر با کیفیت بالا باشد استحکام و مقاومت سازه بالا می رود و نکته اول اینکه بدنه اصلی و اقسام تزئینی ساختمان بر عهده ستون ها می باشد. نکته دوم سقف باعث حفظ یکپارچگی سازه میشود و ایمنی آن اگر به صورت اصولی بتن ریزی شود در برابر زلزله و فشار بالاتر می رود.

بتن ریزی با ماله پروانه ای

در روش بتن ریزی با ماله پروانه ای با دو روش موتوری و برقی انجام میشود که امروزه از نوع موتوری به دلیل تسهیل روند کار در بتن ریزی انجام میشود و این فرایند را بتن ریزی کف با ماله پروانه ای می نامند. این روش برای لیسه ای کردن سطح بتن استفاده میشود. لیسه ای کردن یعنی پخش کردن یه لایه سیمان روی سطوحی با جنس سیمانی یا بتنی که از قبل خشک شده باشد و کشیدن لیسه و یا ماله فلزی روی آن موجب رفع بخش هایی میشود که ترک و یا خللی در آن ها به وجود آمده میشود و سطحی صاف و یک دست به شما تحویل می دهد.

بتن ریزی کف با ماله پروانه ای

مزایای استفاده از بتن در ساختمان ها

هزینه پیاده سازی بتن ارزان تر است و همچنین مقاومت بیشتری هم دارد.
بتن در مقابل فشار و گرما و آتش سوزی مقاوم است.
به خاطر شکل پذیری بتن در اکثر ساختمان سازی ها و پروژه ها استفاده می شود.
در برابر زلزله از بقیه مواد مورد استفاده مقاومت و دوام بیشتری دارد.

نکات اصلی در مورد بتن ریزی

بتن باید در موقع بتن ریزی حالت خمیری خود را داشته باشد تا بتواند به لا به لای میلگرد ها نفوذ کند و همه نقاط را در بر بگیرد.
بتنی که مجدد به آن آب اضافه شود رقیق تر میشود و چسبندگی خود را کاهش میدهد البته با تایید مهندس ناظر میتوان این کار را انجام داد.
در صورتی که بتن ریزی را در کف اجرا میکنید باید کف تمیز باشد و نخاله ای وجود نداشته باشد.
اگر بتن ریزی را در ارتفاع انجام می دهید مثل ستون ها حتما از وسیله شوت سقوطی بهره ببرید.

قیمت بتن ریزی

قیمت هر متر مکعب بتن بستگی به چند عامل دارد، یکی از آن ها عیار خود بتن است که اگر عیار پایین باشد قیمت پایین تر و کیفیت پایین تر و اگر بتن اصلی باشد قیمت بالا تر و کیفیت دریافتی هم بالاتر می رود.قیمت بتن با عیار ۱۵۰ و عیار ۳۵۰ تفاوت دارد و تفاوت هم به مقدار استفاده سیمان در این دو نوع بتن است. دلیل دیگر به اندازه متر مکعبی است که شما سفارش می دهید یعنی اگر ۱۰ متر مکعب سفارش دهید یک قیمت و اگر ۱۰۰ متر مکعب سفارش دهید یک قیمت به شما می دهد و این متغیر است قیمت بتن ریزی در روش ماله پروانه ای به چند عامل بستگی دارد. یکی از آن ها ضخامت بتن است و در روش ماله پروانه ای از متر مربع استفاده می شود و اکثر پیمان کاران هم از این روش استفاده میکنند معیار سنجش متر مربع است. در کل قیمت تمام شده برای بتن ریزی چه برای سقف و ستون و چه با روش ماله پروانه ای برای کف بستگی به متراژ پروژه شما و مقدار بتن ریزی شما دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.