با درد معده و سر درد های ماه رمضان چه کنیم؟




۲۸ام اردیبهشت ۱۳۹۷ مطالب آپی

به گزارش تندرست نیوز، روزه داری ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. بطوریکه مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. روزه داری در اغلــب بیماریهائی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، مفید است.

از طرفی روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود. در غیر اینصورت ممکن است عوارضی حاصل شود که یا روزه گرفتن را عامل آنها محسوب کنند و یا اثرات آن باعث عدم تداوم روزه گرفتن گردد.

دکتر ولیزاده متخصص تغذیه و طب اسلامی و سنتی در این رابطه گفت: در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن می باشد، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد.

وی بیان داشت در ماه مبارک رمضان خلط بلغم در معده تجمع پیدا می کند. این خلط بلغم جنسش از آب است و خود معده هم جنسش از بلغم است اگر بنا به سفارش پیامبر و اهل بیتش ابتدای افطار آب ولرم خوردیم  به پاکسازی بلغم از معده،کبد،قلب کمک کرده ایم.

تدابیر طب سنتی در ماه مبارک رمضان

این متخصص تغذیه بیان داشت: کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می شوند موقع سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط کنند و بخورند و موقع افطار ۳۰ سی سی عرق نعناع با نبات یا عسل میل کنند. سعی کنید حداقل در این ماه از روغن کنجد و زیتون استفاده کنید.

وی افزود: نان و پنیر و سبزی در راس افطار برای معده مضر است بهتر است افطار را با سوپ یا فرنی گرم یا حلوای ارد گندم بخورید. دیابتی ها اصولا مشکلی برای روزه داری ندارند ولی کسانی که مشکل کلیوی دارند با مجوز پزشک روزه بگیرند.

با سر درد های ماه رمضان چه کنیم؟

دکتر ولیزاده اظهار داشت: اغلب بعد از ظهر و یا غروب درست قبل از افطار سر درد برای روزه داران اتفاق می افتد. شدت سردرد معمولا با گذشت روزهای روزه داری افزایش میابد. معمولا کسانی که در روزهای دیگر سال نیز تجربه ی سردرد را دارند بیشتر در خطر سر درد در ماه رمضان قرار دارند، اما کسانی هم هستند که سابقه ی سر درد یا میگرن ندارند اما در این ماه دچار سردرد میشوند.

وی خاطرنشان کرد: خوردن یک وعده ی غذایی با قند کم قبل از روزه داری میتواند از شروع سر درد در طول روز جلوگیری کند. کم آب شدن بدن یکی دیگر از دلایل شایع سر درد است. مصرف کافی مایعات قبل از روزه داری تا حدود زیادی میتواند مانع سر درد شود.

این متخصص طب سنتی گفت: بیش از ۷۵% از مغز انسان را آب تشکیل داده است و بسیار به میزان آبی که در اختیارش است حساس است. وقتی مغز متوجه میشود ذخایر آب رو به کاهش است شروع به تولید هیستامین میکند. این امر یک فرآیند سهمیه بندی آب وبه منظور محافظت از مغز در برابر کم آبی برای مدت طولانی است.

وی افزود: برخی افراد دقایقی پس از یک وعده غذایی، و به‌ویژه در ماه رمضان، دچار علایمی چون تهوع، سرگیجه یا سر درد می‌شوند. البته که تشخیص درست و درمان مناسب، نیازمند بررسی‌های بیشتر و دریافت شرح‌حال و انجام معاینه است، اما می‌توان گفت شایع‌ترین سبب این حالات، ضعف معده و به‌ویژه دهانه بالایی آن است. به این عزیزان توصیه می‌شود پرخوری نکنند، همراه غذا از سالاد، ماست، ترشی و نوشیدنی استفاده نکنند. از شیرینی‌های نامناسبی چون زولبیا و بامیه بپرهیزند. لقمه‌های غذا را بسیار بجوند. از سبزی‌های مقوی گوارش چون جعفری و ریحان بهره ببرند. بهتر است تا چندی، برنج را به صورت چلوگشنیز، آماده و میل کنند. حدود نیم ساعت پس از هر وعده، یک قاشق مرباخوری رب به، مربای به یا گشنیز خشک بخورند. مصرف عرق نعنا را به‌عنوان ضدنفخ، باید بسیار محدود شود چون می‌تواند موجب تشدید مشکل شما بشود.هم چنین بهتر است دست‌کم تا ۲-۱ ساعت پس از صرف غذا نخوابند و از غذاهای چرب، سنگین، نفاخ و خیلی شیرین پرهیز کنند.

تغذیه مناسب برای سحری

وی در رابطه با تغذیه مناسب سحری هم بیان داشت: سحری‌خوردن لازم است، حتی اگر در حد چند برگ کاهو و سکنجبین نعنایی باشد. برای افراد لاغر وعده سحری واجب هست و باید حتما خورده شود. نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

دکتر ولیزاده افزود: برخی افراد در وعده سحری، کم‌اشتها یا بی‌اشتها هستند؛ به این افراد توصیه می‌ شود خوب و به‌وقت و به‌ اندازه بخوابند، حتماً نیم تا یک ساعت زودتر بیدار شوند و تدابیر وعده افطار را هم رعایت کنند تا در زمان سحر گرسنه باشند.

وی اظهار داشت: سعی کنید حتما در وعده سحری از خورشت استفاده کنید مثل خورشت کدو و یا خورشت الو یا خورشت بامیه و بقیه خورشت ها. توصیه می شود در وعده سحری به هیچ وجه ماهی نخورید ماست هم به هیچ وجه استفاده نشود و همچنین اگر می خواهید دهانتان کمتر طی روزه داری بو بگیرد دهان خود را بعد از مسواک موقع سحر با اب ونمک بشویید.

آب گرم موقع افطار

دکتر ولیزاده در رابطه با تاثیر مصرف آب گرم در موقع افطاری گفت: افراد حتما با آب گرم و چند عدد خرما روزه خود را افطار کنند، زیرا معده ساعت‌ها خالی بوده و بهتر است با آب گرم یا ولرم که نزدیک به دمای بدن است روزه افطار شود، البته استفاده از چای و یا شیرگرم هم بلامانع است. آب گرم کبد را شستشو می دهد، دهان را خوشبو می سازد دندانها را محکم میکند و باعث تقویت چشم میگردد. همچنین آب گرم اثر مستقیم روی معده دارد، آب گرممعده را شستشو میدهد، آرام کننده رگهای به هیجان آمده است، صفرا را می برد و بلغم را برطرف می کند. از طرفی هم حرارت معده را فرو می نشاند و درد سر را آرامش می بخشد.

این کارشناس تغذیه در پایان بر مصرف هشت لیوان آب در ساعت بین افطار تا سحر تاکید کرد و افزود: با توجه به طولانی بودن مدت روزه و گرمی هوا افراد باید دقت داشته باشند که حتما هشت لیوان آب را میان وعده افطار تا سحر مصرف کنند.

انتهای پیام


مطالب پیشنهادی