مایکروسافت فناوری NVIDIA RTX را به صورت DirectX 12 RayTracing معرفی کرد




۲۸ام اسفند ۱۳۹۶ مطالب آپی

همانطور که چندی پیش در مورد زمان معرفی فناوری جدید NVIDIA RTX در روز دوشنبه این هفته اطلاع‌رسانی کردیم، مطابق با آن مایکروسافت طی ساعات گذشته افزونه‌ای را به رابط برنامه نویسی DirectX 12 تحت عنوان DirectX RayTracing افزوده است که شرایط لازم را برای پیاده‌سازی فناوری پیشرفته NVIDIA RTX فراهم خواهد کرد.

NVIDIA RTX

این تکنولوژی در واقع فرآیندی جهت رندر Real-Time تصاویر سینماتیک توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری خواهد بود و اگر به طور دقیق‌تر بیان کنیم، راهکاری ساده‌تر برای پیاده‌سازی RayTracing به صورت Real-Time از طریق استفاده از واحد‌های پردازشی موجود در تراشه گرافیکی است.

NVIDIA RTX

طبق گفته NVIDIA محصولات طراحی شده بر پایه معماری Volta به اندازه کافی توانایی پردازشی برای انجام RayTracing در حالت Real-Time را دارند و می‌توانند این ویژگی را به صورت انبوه در دسترس قرار دهند، به همین منظور انویدیا با همکاری مایکروسافت در صدد توسعه فناوری RTX در قالب بخشی عملیاتی از رابط برنامه نویسی DirectX 12 بوده است.

NVIDIA RTX

علاوه بر این انویدیا در نظر دارد تا برخی از ویژگی‌های کلیدی این پروژه را در نسل بعدی برنامه GameWorks کمپانی با نام GameWorks Ray Tracing استفاده کند. انجام RayTracing در حالت Real-Time از دیرباز به عنوان سد بزرگی برای شبیه‌سازی واقع‌گرایانه الگوهای روشنایی، بازتاب‌ها و سایه‌های محیطی در جلوی راه توسعه‌دهندگان قرار داشته است.

NVIDIA RTX

RayTracing هم اکنون نیز در بخش‌های مختلف صنعتی نظیر ملک و املاک برای نمایش واقع‌گرایی عکس‌وار پروژه‌های در حال ساخت نقش مهمی دارد و تا به حال استفاده چندانی در بازی‌های کامپیوتری نداشته است. به علت طبیعت پویا، صحنه‌های بزرگتر، اشیاء بیشتر و حرکت سریع دوربین در بازی‌های کامپیوتری، پیاده‌سازی RayTracing در این بخش بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

صنعت فیلم‌سازی طی چند سال گذشته از تکنیک RayTracing تنها به صورت فریم‌های از پیش رندر شده برای خلق جلوه‌های ویژه فقط در فیلم‌هایی با بودجه تولید بزرگ بهره برده است. در پروژه‌های سینمایی برخلاف بازی‌های کامپیوتری اثری از محتوای تعاملی نیست و رندر فریم‌های تصاویر به کمک بهره‌گیری از صدها پرتو در هر پیکسل امکان‌پذیر خواهد بود.

NVIDIA RTX

از آنجایی که استفاده از صدها پرتو در هر پیکسل برای تعداد زیادی فریم در ثانیه از نظر دیدگاه کارایی غیرعملی محسوب می‌شود به همین خاطر DirectX RayTracing از پرتوهای کمتری در هر پیکسل همراه با ترفند هوشمندانه‌ای جهت بهینه‌سازی کیفیت تصاویر استفاده می‌کند تا نتیجه کار با صرف پتانسیل پردازشی کمتر و خروجی کیفی قابل قبول تصاویر همراه شود.

طبق گزارش‌های موجود فناوری NVIDIA RTX تنها برای تراشه‌های گرافیکی سری Volta یا جدیدتر از آن قابلیت عملیاتی خواهد داشت، به عبارت دیگر کارت‌های گرافیک Pascal و محصولات قدیمی‌تر توانایی پردازشی لازم برای اجرای RTX را نخواهند داشت. به نظر بخش‌های Tensor Core‌ موجود در تراشه‌‌های گرافیکی Volta جهت افزایش سرعت پردازش RayTracing نقش کلیدی خواهند داشت.

NVIDIA RTX

Tensor Core‌ها به واسطه ویژگی منحصر به فردی تحت عنوان Denoising از پرتوهای کمتری در هر پیکسل استفاده می‌کنند و شکاف ایجاد شده در پیکسل‌ها را به کمک هوش مصنوعی برطرف خواهند کرد. DirectX RayTracing یا به اختصار DXR بخشی انحصاری از شرکت انویدیا در نظر گرفته نمی‌شود و نحوه پشتیبانی از این ویژگی در کارت‌های گرافیک با معماری قدیمی‌تر سازگار با DirectX 12 برعهده خود شرکت مایکروسافت خواهد بود.

NVIDIA RTX در حالت کلی دارای دو بخش اصلی آپ آی آر تخصصی در محصولات Volta و همچنین GameWorks Ray Tracing می‌باشد که از طریق DXR قابلیت اجرایی خواهند داشت. از مزیت‌های بخش بازی‌های کامپیوتری می‌توان به امکان شبیه‌سازی Real-Time در تکنیک‌های سایه‌های منطقه‌ (Area Shadows)، بازتاب‌های براق (Glossy Reflections) و یکسان سازی سایه محیطی (Ambient Occlusion) برای طراحان بازی‌ها اشاره کرد.

NVIDIA RTX در آینده نزدیک توسط تمام موتورهای بازیسازی بزرگی مانند Unity ،Unreal Engine و Frostbite پشتیبانی خواهد شد و در حال حاضر سه شرکت بزرگ EA Games ،Remedy و ۴A Games در برنامه پیشرفت تکنولوژی RTX شرکت کرده‌اند.


 

منبع: Techpowerup


مطالب پیشنهادی