پیگیری‌های وزیر درخصوص پیامک‌های مزاحم نتیجه داد!




۶ام دی ۱۳۹۶ مطالب آپی

به گزارش آپ آی آر از ایسنا، یکی از مواردی که محمدجواد آذری جهرمی – وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات- از زمان به عهده گرفتن این سمت وعده پیگیری آن را داد، موضوع پیامک‌های تبلیغاتی بود. در این مدت ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی کسب‌وکارها که از طریق شماره‌های ثابت و یا سرشماره‌های دیگر فرستاده می‌شدند انجام شد، اما بخش دیگر اعتراضات متوجه اپراتورهایی بود که با توجیه ارائه خدمات خود و حمایت از برخی طرح‌های تبلیغاتی، به ارسال پیامک اقدام می‌کردند، بدون اینکه موافقت کاربر را داشته باشند؛ ایسنا نیز چندی پیش در گزارش خود به این پیامک‌ها اشاره کرده بود.

دراین باره جهرمی با اشاره به ایجاد سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی، گفته بود: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب‌وکارها که نیازمند بهره‌گیری از این فضا هستند بیابد.

پس از آن حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- نیز از ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی تا پایان مهرماه خبر داده و گفت: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

ادامه داشتن پیامک‌های مزاحم اپراتورها

علی‌رغم اینکه با آگاهی مشترکان از نحوه‌ غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی، موج نارضایتی‌ها از پیام‌های وقت و بی‌وقت فروکش کرد اما پیامک‌هایی وجود داشت که حتی با به‌کارگیری راه‌های غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی هم نمی‌شد از دریافت آنها جلوگیری کرد. پیامک‌های که اگرچه محتوای غیراخلاقی نداشتند که مشمول مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شوند و حتی بعضا با اهداف خیرخواهانه فرستاده می‌شدند، اما ارسال آنها بدون اجازه از مشترکان تخلف محسوب می‌شد.

اعتراضات به این پیامک‌ها با پاسخ‌هایی مانند «برخی از پیام‌ها مختص خود اپراتور بوده و نمی‌توان آنها را حذف کرد.» و از آنجایی که «این پیامک‌ها سرویس‌ها و خدمات اپراتور را معرفی می‌کند» منافی با حق مالکیت مشترکین نیست! روبه‌رو می‌شد. یا اپراتور دیگر که از اساس این مساله را رد کرده و گفته بود: «دسته‌ای از پیامک‌ها اطلاع‌رسانی خود اپراتور هستند و بدین ترتیب پیامک‌هایی درباره‌ سرویس‌ها و خدمات اپراتور ارسال می‌شود که اگر کاربران تمایلی به دریافت نداشته باشند، می‌توانند آن را لغو کنند.»

صرف نظر از دریافت هزینه بابت برخی از پیامک‌ها، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشترکان و مزاحمت‌ها و صرف وقت برای مشاهده‌ی این پیام‌ها از موارد اعتراضی بود. محمود واعظی -وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز درباره‌ی این پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد.»

قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی اپراتورها را نیز شامل می‌شود

اما در مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ارسال پیامک‌های انبوه و سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده، تاکید شده است: «کلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند.» رگولاتوری همچنین اعلام کرده بود: قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود. اما درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی مربوط به برداشت و واریز وجه، خریدهای الکترونیکی. همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود و قطع آنها خلاف مقررات است.

به نظر می‌رسد طرح سوالاتی مانند اینکه آیا اپراتورها اجازه دارند پیامک‌هایی را همچنان بدون موافقت مشترکان و حتی در شرایطی که برخی از آنها نسبت به ارسال این پیامک‌ها اعتراض دارند، برای آنها ارسال کنند و آیا این موضوع واقعا منافی با حقوق مشترکان نیست؟ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات که متولی این موضوع است، موجب پاسخگویی مسوولان شد و وزیر ارتباطات در واکنش به ارسال این پیامک‌های مزاحم اپراتوری گفت: به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور دادم، سرشماره‌های اصلی یک اپراتور را که برای مردم از طریق ارسال پیامک‌های زیاد ایجاد مزاحمت می‌کرد متوقف کند.

جهرمی همچنین با اشاره به ضرورت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان‌ در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با انتقاد از برخی اقدامات اپراتورها در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی گفت: اپراتور بی‌جا می‌کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می‌گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند.

مسدود شدن پیامک‌های مزاحم فارغ از محتوا

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اما با بیان اینکه اگر برای ما محرز شود پیامکی تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر می‌کنیم، گفت: یکی از سرشماره‌هایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود که البته پیامک‌های مناسبی را هم ارسال می‌کرد توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد، چرا که اپراتورها نباید در قالب پیامک‌های ارسالی خود اطلاع‌رسانی‌های خارج از حوزه خود را داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پیامک‌های ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار بگیرد و اپراتورها تنها باید در زمینه‌ی مسائل مرتبط با خط اشتراکی مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنند.

در نهایت انتظار می‌رود مسدود شدن سرشماره‌های اصلی اپراتوری که با ارسال پیامک‌های زیاد برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کرد، پس از مسدود شدن پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی و سرشماره‌های ثابت، بخشی از مسیر ساماندهی این پیامک‌ها باشد و حفظ حقوق مصرف‌کنندگان‌ در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از این هم همچنان مورد توجه قرار گیرد.


مطالب پیشنهادی