آشنایی با نرم افزار تخصصی ManageEngine ServiceDesk Plus




۲۱ام آذر ۱۳۹۶ مطالب آپی

قبل از آشنایی با نرم افزار manageengine servicedesk plus شما را با مفهومInformation Technology Infrastructure Library آشنا میکنم، ITIL اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط دولت انگلیس منتشر شد که در سال در سال ۲۰۰۰/۲۰۰۱ نسخه v2 اضافه شد. و به روز رسانی به v3 در ۲۰۰۷/۲۰۰۸ اتفاق افتاد، ITIL یک رویکرد گسترده پذیرفته شده در مدیریت خدمات IT در جهان است.ITIL می تواند به افراد و سازمان ها کمک کند تا از تغییر فناوری اطلاعات برای تحقق بخشیدن به تغییرات تجاری، تحول و رشد استفاده کنند.

ITIL معتقد است که خدمات فناوری اطلاعات با نیازهای کسب و کار سازگار است و از فرایندهای اصلی آن پشتیبانی می کند. این راهنمایی را برای سازمان ها و افراد در مورد چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار برای تسهیل تغییرات تجاری، تحول و رشد فراهم می کند.


 

 

manageengine servicedesk plus


 

بهترین شیوه های ITIL در حال حاضر به شرح زیر است:

استراتژی سرویس ITIL

طراحی خدمات ITIL

انتقال خدمات ITIL

عملیات سرویس ITIL

ارتقاء خدمات مداوم ITIL .

این پنج جلد تمام چرخه سرویس ITIL را نشان می دهد، که بهترین روش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در چارچوب خاص می باشد.ITIL توسط هزاران سازمان در سراسر جهان، از جمله ناسا، مایکروسافت و HSBC تصویب شده است.

نرم افزار تحت وب manageengine servicedesk plus یا همان SDP  یک ابزاری کارآمد برای مدیریت خدمات و درخواست های سازمان و یا اداره ها می باشد. با پیکربندی SDP می توانید مشخصات آپ آی آری و نرم افزاری سیستم های خود را بدست آوردید و ارتباط آنها را مورد بررسی قرار داده و همینطور مشکلات ایجاد شده روی هر سیستم را می توانید با درخواست کاربران خود مدیریت و با ارجاع به تکنسین مربوطه به آن ها رسیدگی نمایید.یکی از ویژگی های بارز این نرم افزار گزارش گیری از نحوه کارکرد سیستم ها می باشد با استفاده از روابط آنها با دیگر سیستم ها می توان مشکلات را تحلیل و عیب یابی نمود. نرم افزار SDP توسط بیش از ۲۰۰۰۰ هزار مدیر IT در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و به ۲۹ زبان دنیا ترجمه شده است. ۱۲۰،۰۰۰ سازمان در ۱۹۰ کشور به ManageEngine اعتماد دارند.

قابلیت های نرم افزار

۱)   مدیریت درخواست های ارسالی

۲)   آپدیت اتوماتیک مشخصات آپ آی آری و نرم افزاری موجود در شبکه

۳)   عیب یابی مشکلات سیستم ها از طریق ارتباط آنها با سیستم ها و یا دیوایس های دیگر

۴)   پنل کاربری برای کاربران برای ارائه مشکلات خود طی درخواست

۵)   تهیه و اشتراک گذاری پایگاه دانش جهت تسریع در حل مشکلات

۶)   مدیریت و اولویت بندی درخواست خریدهای داخلی

۷)   ثبت درانو بایگانی انواع قراردادهای انجام شده و پروژه های در حال انجام

۸)   تهیه انواع گزارش براساس فیلدهای دلخواه

۹)   وارد نمودن مشخصات کاربران از طرق اکتیودایرکتوری در بانک اطلاعاتی

۱۰)   طراحی و سفارشی سازی فرم ها و درخواست های مرتبط

در بخش فوق توانستیم ویژگی های بارز این نرم افزار را برای شما عزیزان معرفی کنیم،در جدیدترین نسخه ۹٫۳ از نرم افزار SDP، این نسخه همراه با ویژگی های جدید و هیجان انگیز روبه رو می شوید که در ادامه سعی میکنیم با معرفی بخش های مختلف این نرم افزار شما را شگفت زده کنیم.

یکی از بخش های مهم این نرم افزار CMDB می باشد که با معرفی و مدیریت دستگاههای موجود در شبکه می تواند یک Rrelationship ایجاد کرد که این کار باعث شفافیت در ساختار IT سازمان می شود بطور مثال می توان ارتباط یک کامپیوتر را با پرینترهای مختلف و یا اینکه چه یوزرهایی از این سیستم اسفاده می کنند را از این طریق به تصویر کشید،برای درک این مطلب مثالی کلی تر می زنیم، از طریق ریلشن می تون با معرفی سرور خود و اینکه چه نرم افزارهای روی این سرور در حال اجرا هستند و یا اینکه چند سیستم عامل مجازی در حال اجرا و نصب می باشد را متوجه شد و یا همینطور می تواند فهمید این سرور به کدام از پورت سوئیچ و یا روتر ما متصل شده است.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

پس از نصب و کانفیگ SDP برای دسترسی به پنل مدیریتی می توان در نوار آدرس مرورگر خود آدرس IP و یا نام سروری که نرم افزار SDP روی آن نصب شده (طبق عکس) وارد کنید مشاهده میکنید که با وارد نمودن یوزر تعریف شده (دسترسی ادمین) وارد بخش مدیریتی می شوید.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

سعی میکنم ویژگی های اصلی این نرم افزار را با درج تصویر شرح بدم تا قابلیت های حرفه ای این نرم افزار قدرتمند آشنا شوید.تصویر فوق نمای از صفحه اصی یا همان HOME را به ما نشان می دهد که در اینجا تمام درخواست ها،تغییرات و مشکلات بصورت موردی نمایش داده می شود که با کلیک بر روی هر کدام می توانید از جزئیات آن اطلاع پیدا کرده و یا به کارشناس مربوطه ارجاع دهید.


 

 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

Requests یا همان درخواست ها : در این بخش تمام درخواست ها در دسترس می باشد و می توان آنها را اولویت بندی کرده و یا بسته به نوع درخواست آن را به کارشناس مربوطه جهت اقدام ارجاع داد.درخواست ها میتونه تو حوزه مالی اداری و یا بخش های دیگر باشه که جهت تسریع در امور بین واحدها انجام میشه


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

 

Problem یا همان مشکلات: محلی برای ثبت مشکلات، این مشکلات میتونی بصورت دیداری و یا شنیداری از طریق اطرافیان توسط ادمین در اینجا ثبت و به مسئول مربوطه گزارش داده بشه و یا خود ادمین میتونه خطرات و یا احتمال بوجود آمدن مشکل در بخشی از سازمان را جهت پیگیری به ثبت برسونه، همه درخواست ها و یا مشکلات قابل پیگیری است و مراحل آن را می توان ردیابی نمود.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

changes یا همون تغییرات: تغییراتی که قراره در جایی اعمال بشه در اینجا ثبت میشه، حالا این تغییرات برای مثال میتونه اجرای یک سرویس جدید باشه، اضافه شدن بخش جدید، تغییر پهنای باند در بعضی از واحد و یا ارتقا آپ آی آری یک یا چندین سرور، و… این نوع تغییرات میتونه بخشی از آی تی و سیستم های واحدی از سازمان رو تحت تاثیر خود قرار بده، این مهم با ضمیمه یک صورت جلسه میان واحد مورد نظر و بخش اجرائیات جهت هرچه بهتر انجام شدن این تغییرات صورت میگیرد تا مشکلی پیش نیاید.

انجام هر نوع تغییرات و صورتجلسه های مربوطه بصورت داکیومنت ضمیمه بخش changes می شوند.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

projects یا پروژه: محلی برای کنترل و ثبت پروژه ها، از قبیل مدیریت زمان پروژه، دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مربوط به پروژه، پیش بینی و برآورد هزینه‌ها، مدیریت موثر منابع، گزارش دهی دقیق و قدرتمند و…. به کارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها برای فعالیت‌های پروژه به منظور تحقق الزامات پروژه که هزینه، کیفیت و زمان معیارهای اصلی آن می باشد الزامی است.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

Solutions یا پایگاه دانش: مکانی است که تجربیات خود را جهت رفع مشکلات برای کارشناسان و یا تکنسین ها به اشتراک می گذارید، هر متخصصی می تواند در حوزه فعالیت خود دانش و یا تجربیات خود را بصورت داکیومنت و یا فایل به اشتراک بگذارد.این امر جهت ارتقای دانش سازمانی بسیار موثر بوده، و یا می تواند راه حلی سریع برای حل یک مشکل باشد.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

  Assets یا دارایی ها: محلی برای اسکن و درج مشخصات آپ آی آری و نرم افزاری تجهیزات می باشد.شما می توانید تمام تجهیزات آپ آی آری و نرم افزاری موجو در شبکه را اسکن کرده و به دارایی های خود اضافه نمایید بطور مثال می توانید سوئیچ ها، اکسس پوینت ها، پرینترها،سیستم ها (با مشخصات آپ آی آری و نرم افزاری)،نرم افزارهای تخصصی و یا لایسنس های خریداری شده را به بانک دارایی های خود اضافه نمایید.

نتیجه این کار در آینده برای تهیه لیستی از یک آپ آی آر خاص می تواند مشخص می شود و میتوان به خروجی دریافت شده اطمینان لازم را دریافت کرد.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

CMDB یا پیکربندی دیتابیس: بعد از جستجو آپ آی آری و نرم افزاری تجهیزات و همینطور اطلاعات اکتیو دایرکتوری حالا می توانید ارتبط بین آنها را مشخص نمایید، با مشخص کردن Relationship هر موجودیتی می توانید ارتباط آنها بصورت گرافیکی با تجهیزات آپ آی آری و نرم افزاری مشاهده نمایید.

کامل نمودن این بخش می تواند درآینده برای عیب یابی و رفع مشکل سازمان و یا محل کار خود بسیار مفید باشد.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

Purchase یا خرید: پیاده سازی فرآیند یک درخواست و یا سفارش خرید در این بخش انجام می شود. با ثبت درخواست خرید خود و ذکر شرایط و جزئیات لازم، بعد از ارجاع آن به کارپردازی جهت خرید، می توانید فرآیند خرید محصول را تا دریافت آن را از این بخش پیگیری و رویت نمایید.

این فرآیند مستلزم آن است که یوزرهای مشخص شده به عنوان کارشناس و یا مسئول خریدهای واحد پشتیبانی و یا کارپردازی تعریف شده باشند.


 

 

manageengine servicedesk plus

 

 

contracts یا قراردادها: در اینجا می توانید تمام قراردادها اعم از نگهداری، اجاره، پشتیبانی، گارانتی را با ذکر جزئیات ثبت کنید و با مشخص نمودن زمان قرارداد می توانید آنها را مدیریت نمایید.در تصویر فوق یک نمونه قرار داد نگهداری را برای درک بهتر درج نمودم.

و یا می توانید قراردادهای آماده از قبل را اینجا Import نمایید، همه بخش های اصلی نرم افزار manageengine servicedesk plus دارای گزینه ها و جزئیات فراوانی هست که با کامل کردن این جزئیات می توانید فرآیند یک کار را بهتر و دقیق تر پیگیری نمایید، در این آموزش سعی کردم که به توضیح کاملی از بخش بپردازم که انشاا.. در آینده نزدیک، آموزش کامل و جامع پیکربندی هر بخش را برای شما عزیزان منتشر می نماییم.


 

 

manageengine servicedesk plus

Admin یا مدیر: بخش مدیریت که از اینجا می توانید به هز بخشی از نرم افزار دسترسی داشته باشید،بخش های مدیریت شامل تنظیمات و پیکربندی یوزرها،موجودیت ها،قراردادها،پروژه هاو…، نظرسنجی(می توان نظرات خود را در بهتر شدن نرم افزار بیان نمایید)، این نرم افزار را می توان یکی از نرم افزارهای مدیریت برای طراحی چارچوب ITIL معرفی نمود.


 



 

 

Reports یا گزارشات: محلی برای تهیه انواع گزارشات آماده و یا می توانید گزارشات خود را سفارشی تهیه و در قالب فایل های CSV, xls, PDF, html خروجی بگیرید.

نمونه گزارشات به شرح زیر می باشد

تهیه گزارش از تمام قراردادها و پروژه ها

تهیه لیستی از نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم ها با جزئیات

تهیه گزارشی از تمام درخواست ها و یا سفارشات

تهیه گزارشاتی از مشکلات موجد در یک بازده زمانی

تهیه دارایی ها و یا اموال سازمان و یا اداره خود با تمام جزئیات

تهیه لیستی از تمام خریدها

تهیه لیستی از تمام کاربران با مشخصات و اینکه به کدام سیستم ها دسترسی دارند

و…

نرم افزار SDP یک بزار مدیریت خدمات فناوری محسوب می شود، با توجه به گسترده بودن تنظیمات و بخش های زیاد این نرم افزار تخصصی در این آموزش سعی کردیم با نصب و راه اندازی manageengine servicedesk plus شما را با بخش های اصلی آخرین نسخه آشنا کنیم.در بخش بعدی آموزش نصب و راه اندازی این نرم افزار را به شما عزیزان تقدیم می کنیم.


مطالب پیشنهادی