آشنایی با چهار نکته طلایی در طراحی وب‌سایت جهت افزایش بازدید و حفظ بازدیدکننده




۱۶ام آذر ۱۳۹۶ مطالب آپی

طراحی و ساخت یک وب‌سایت زیبا و چشم‌نواز بدون شک فاکتوری مهم به شمار می‌رود، اما اهمیت مشخصه‌هایی همچون دریافت ترافیک هدفمند از جانب مراجعه‌کنندگان، افزایش امتیاز و کسب درآمد بسیار فراتر می‌باشد که ظاهر یک سایت به‌تنهایی پاسخ گوی آن نیست.

مقصود نهایی تمامی وب‌سایت‌های مرتبط با مسائل و موضوعات شغلی رسیدن به سطحی جهت کسب درآمد معقول و مناسب از آن و افزایش بازدهی بیش از پیش این مهم می‌باشد. بر همین اساس اگر نکات مربوط به زیبایی شناسی در نحوه طراحی یک سایت رعایت و ظاهر آن در نگاه اول بسیار زیبا به نظر آید، اما چهارچوب آن با اهداف شرکت و یا سازمان همخوانی نداشته باشد، تمامی منابع مالی و انسانی هنگفت صرف شده سریعاً به هدر رفته و بازدهی سایت با محاسبات انجام پذیرفته به‌هیچ‌عنوان تحت همخوانی قرار نمی‌گیرد. بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌های مختلف اظهار دارند که مشخصه‌هایی همچون وب‌سایت مورد استفاده و ترافیک دریافتی تماماً منحصربه‌فرد بوده و هیچ‌گونه نقصی را نمی‌توان به آن‌ها وارد ساخت، اما نرخ درآمد و بازدهی سایت همچنان پایین بوده و این مهم اسباب برخی از زحمت‌های گوناگون را فراهم می‌آورد.

ازآنجایی‌که گستردگی این مهم در شبکه جهانی وب بسیار فراوان بوده و روزانه تعداد هزاران هزار وب‌سایت طراحی و در بطن سرویس‌دهنده‌های مختلف آپلود می‌گردند، لذا تصمیم بر آن تا شد تا در این نوشته با برخی از مهم‌ترین نکات موجود جهت رعایت در نحوه طراحی یک وب‌سایت جهت افزایش نرخ درآمد و بازدهی موجود در ماورای آن آشنایی بیشتری پیدا نماییم.


اطمینان از پاسخ‌گویی مناسب و معقول وب‌سایت

این مهم یکی از قابل توجه‌ترین نکات در طی فرآیند طراحی و توسعه وب‌سایت محسوب می‌گردد. شمار دستگاه‌های شخصی و قابل حمل موجود با برخورداری از قابلیت اتصال به شبکه اینترنت نظیر تلفن همراه هوشمند، تبلت، فبلت و … در حال حاضر از گستردگی بسیار فراوانی برخوردار گردیده‌اند؛ لذا سازگاری وب‌سایت با تمامی سخت‌افزارهای نامبرده امری بسیار لازم و ضروری تلقی می‌گردد. دستگاه تلفن همراه امروزه از محبوبیت فراوانی در میان قشر کثیری از مصرف‌کنندگان با هر رده سنی بهره‌ برده و بسیاری از افراد از اینترنت همراه در هر لحظه و زمان استفاده می‌نمایند. بر همین اساس اگر وب‌سایت طراحی شده از قالب متمایز و جداگانه‌ای جهت نمایش در بطن دستگاه‌‎های قابل حمل برخوردار نبوده و به‌گونه‌ای با تلفن‌های همراه هوشمند سازگار نباشد؛ بخش بسیار عظیمی از ترافیک روزانه را از دست داده و نتیجه آن در فزونی امتیاز و کاهش بازدهی هویدا می‌گردد، بنابراین همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، دقت به این نکته در طی فرآیند طراحی و ساخت وب‌سایت بسیار پراهمیت می‌باشد.

وب‌سایت

وجود سادگی در عین زیبایی و دسترسی به محتوا در هنگام مراجعه به وب‌سایت با استفاده از دستگاه تلفن همراه امری حیاتی به شمار می‌رود. اگر فرد بازدیدکننده در هنگام ورود به سایت با انبوهی از انواع و اقسام آیتم‌ها و المان‌های غیرضروری مواجه گردد که مشاهده و خوانش مطلب را برای وی مشکل می‌سازند، جلوگیری از خروج او و روی آوردن به وب‌سایت‌های رقیب اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.


حفظ سادگی در طراحی

رواج طراحی و ساخت وب‌سایت‌های اینترنتی امروزه با تغییرات بسیار چشمگیری همراه گشته‌اند. اگر در زمان اندکی به عقب بازگشته و چند سال گذشته را بررسی نماییم، در میابیم که استفاده از المان‌ها و بخش‌های مبتنی بر نرم‌افزار فلش (Flash) از محبوبیت بالایی در میان طراحان برخوردار بوده و افراد بر این باور بوده‌اند که هر چقدر از طراحی پیچیده‌تر و انیمیشن‌ها و آیتم‌های پویای بیشتر استفاده نمایید، شهرت و اعتبار سایت با فزونی فراوان‌تری همراه می‌گردد.

المان‌های مبتنی بر فلش و انیمیشن‌های پر زرق‌وبرق استفاده‌های خود را دارند، اما نه در تمام اوقات و این نکته را نیز باید در نظر داشت که خط بسیار باریکی در بین خلاقیت و آزار و اذیت وجود دارد. برخی از طراحان رویه و روش‌ها و تکنیک‌های در هم و عجیب‌وغریبی را در قالب‌های خود به کار گرفته و عنوان نوآوری را بر آن اطلاق می‌دارند، درحالی‌که این مهم در عمل نه تنها مفید واقع نگشته، بلکه بازدیدکنندگان را نیز فراری می‌دهد. استفاده بیش از حد از انیمیشن‌ها و آیتم‌های پویا در محیط وب‌سایت علاوه بر اعطای ظاهری نامناسب به آن، در افزایش مصرف ترافیک اینترنت افراد نیز تأثیراتی را معطوف خود می‌سازد، بنابراین تمیز نگاه داشتن قالب و حفظ سادگی سایت نکته‌ای پراهمیت به شمار می‌رود.


توجه بسیار فراوان به جهت‌یابی و رهیابی بازدیدکننده

فرض کنید که فردی به‌منظور جستجوی اطلاعاتی در آن واحد از دو وب‌سایت بازدید می‌نماید، اما زمان لازم جهت یافتن محتوای مورد نظر خود در وب‌سایت اول تقریباً ۱۰ برابر وب‌سایت دوم می‌باشد، حال به نظر شما ترجیح وی جهت مراجعه مجدد در آینده کدام یک از سایت‌های فوق است؟

رهیابی در قالب یک صفحه اینترنتی تأثیرات بسیار فراوانی را در زمینه جستجوی اطلاعات توسط مراجعه‌کنندگان بازی می‌کند. اگر یک وب‌سایت از منوهای کشویی و گزینه‌های اندکی برخوردار بوده و قالب آن به‌صورت یکپارچه و فاقد زیرمجموعه‌های و بخش‌های گوناگون باشد (به‌عنوان مثال زیرمجموعه نرم‌افزار از بخش مقالات)، فرد مدت زمان زیادی را جهت یافتن موضوع مورد نظر خود باید سپری کرده و این مهم تأثیرات منفی هنگفتی را در تجربه بازدیدکننده ایفا می‌کند.

وب‌سایت


دسترسی سریع به اطلاعات و سهولت در فراخوانی جهت اقدام

وب‌سایت‌های فعال در زمینه فروش کالاهای اینترنتی باید تمامی آیتم‌ها و گزینه‌های مربوطه را در پیشروی کاربر قرار داده و وی را مجاب به جستجوی بیش از حد جهت یافتن مورد مدنظر خود ننمایند (به‌عنوان مثال کلید افزودن به سبد کالا). این مهم نه تنها در قالب فروشندگان اینترنتی، بلکه در تمامی دیگر سایت‌های فعال در زمینه‌های مختلف نیز باید کاملاً رعایت گردد تا فرد مراجعه‌کننده به‌سادگی بتواند محتوای مربوطه را یافت نماید. علاوه بر آن وجود اطلاعات لازم و ضروری جهت برقراری ارتباط با گردانندگان وب‌سایت از قبیل ایمیل، آدرس دفتر فیزیکی، شماره تلفن و … نیز باید در دسترس فرد قرار داشته و علاوه بر صفحه اصلی، حدالامکان در بخشی از دیگر زیر صفحات (معمولاً در قسمت پایینی صفحه) نیز قابل مشاهده باشد.


مطالب پیشنهادی